Narwik – norweskie miasto portowe, w okolicach którego w czasie II wojny światowej, 10 i 13 kwietnia 1940 roku rozegrały się dwie bitwy morskie. Brały w nich udział okręty brytyjskiej Royal Navy oraz niemieckie Kriegsmarine. W wyniku starć w Ofotfjordzie zatopione zostały 2 norweskie pancerniki przybrzeżne, 10 niemieckich niszczycieli, 7 statków i 1 okręt podwodny a po stronie brytyjskiej zatonęły 3 niszczyciele.

We wrześniu chcemy wybrać się na nurkowania w tym podwodnym muzeum bitwy o Narwik. Wiele wraków leży w zasięgu nurkowań rekreacyjnych, do 30 metrów głębokości.
Zainteresowani?

Dla niezdecydowanych opis niektórych z wraków, które zamierzamy zobaczyć:

Romanby

Wrak statku handlowego Romanby, zatopionego przez brytyjskie okręty podczas ataku na port 9 kwietnia 1940r. Wrak, jako jeden z niewielu spoczywa na dnie prawie w całości. Na głębokości 12-28m zalega, rozciągający się na prawie 128m kadłub. Całość stoi na dnie na równej stępce. Korytarze, różne pomieszczenia oraz maszynownia, to rarytasy łatwo dostępne, ale dla nieco bardziej doświadczonych nurków. Dopływając do rufy, znajdziemy wystający wał napędowy.

Neuenfels

Niemiecki statek towarowy Neuenfels. Jest to największa jednostka, jaka została zatopiona w okolicznych wodach – 143x18m. Podobnie jak Romanby, Neuenfels spoczywa na głębokości nieprzekraczającej 30m (10-27m). Stwarza to nam okazję do bezproblemowej i nieśpiesznej eksploracji wraku. W okolicy Neuenfelsa, możemy natknąć się na pozostałości jego masztów i nadbudówki, które zostały wysadzone w późniejszym czasie, aby nie stwarzać zagrożenia dla żeglugi.

Anton Schmitt, Diether von Roeder i Wilhelm Heidkamp

Trzy niszczyciele Kriegsmarine – Anton Schmitt, Diether von Roeder i Wilhelm Heidkamp. Niewielka głębokość (max 24m) i nieduże odległości dzielące wraki, pozwalają obejrzeć je w ciągu zaledwie jednego nurkowania! Miejsce łatwo namierzyć, dzięki boi prowadzącej na mostek Wilhelma Heidkampa, który spoczywa pomiędzy pozostałymi dwoma okrętami. Całkowicie zniszczoną część rufową, wynagrodzić nam powinien widok, jaki przedstawia sobą dziób okrętu. Idealnie zachowany, stanowi świetny obiekt do zdjęć. Płynąc prostopadle do lewej burty, dotrzemy do pozostałości Diethera von Roeder. Nie ma tutaj zbyt wiele do podziwiania, gdyż zarówno dziób, jak i rufa, zostały wysadzone.
Z kolei płynąc na prawo od Wilhelma Heidkampa, natrafimy już po chwili na leżący na prawej burcie wrak niszczyciela – Anton Schmitt. Obiekt jest w całkiem niezłej kondycji, wysadzona została wprawdzie część rufowa, ale mimo to znajdziemy wiele elementów wartych zobaczenia.

Strassa i Martha Hendrik Fisser

Wraki Strassa i Martha Hendrik Fisser. Dzieli je od siebie odległość około 30m. Szwedzki transportowiec – Strassa, znajduje się na głębokości 15-28m i jest idealnie ulokowany na stępce. Mimo, iż jednostka po zatopieniu, częściowo wystawała na powierzchnię i była w późniejszym czasie wysadzana przez Niemców, mostek zachował się w idealnym stanie. Na odwiedzających Strasse olbrzymie wrażenie robi również jej serce, a dokładnie maszynownia i silnik. Rufy obu jednostek połączone są ze sobą liną, jest to kolejne ułatwienie dla zwiedzających okolicę nurków. Marthe Hendrik Fisser poznamy po bardzo charakterystycznych schodach zakręcających do pomieszczeń wewnątrz statku. Płynąc dalej wzdłuż okrętu miniemy ładownię, pozostałości po nadbudówce oraz maszynownię, do której można wpłynąć.

 

Zakwaterowanie

Prowadzone przez prywatnego gospodarza wygodne apartamenty z widokiem na morze. Do dyspozycji sypialnie, salon, dobrze wyposażona kuchnia i łazienka. Na gości czeka również sauna oraz wiata do grilla.

PYTANIA I ZAPISY:

Ania Paszta
tel: 790 727 982
ania@lionfish.pl

Przemek Paszta
tel: 501 770 770
przemek@lionfish.pl

ZAPRASZAMY!

Prezentowane oferty mają charakter informacyjny i nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu Art. 66 par. 1 Kodeksu Cywilnego oraz innych właściwych przepisów prawa.

KOSZT: 1100 euro
Termin:
14/09/2024 - 21/09/2024
W CENĘ WLICZONE SĄ:

- transfery,
- 6 nocy zakwaterowania w prywatnych apartamentach, w przypadku chęci przedłużenia pobytu - 50 EUR/noc/os,
- 5 dni nurkowych po 2 nurkowania dziennie (ilość nurkowań jest uzależniona od warunków pogodowych),
- opiekę polskojęzycznego przewodnika nurkowego,
- butle i balast,
- powietrze

CENA NIE OBEJMUJE:

- przelotu,
- wyżywienia,
- ubezpieczenia - zalecane ubezpieczenie DAN,
- wypożyczenia sprzętu,
- dodatkowych kursów nurkowych,
- dodatkowe opłaty:
- dopłata TEC za nurkowanie powyżej 40 m lub trwające dłużej nić 60 min - 25 EUR,
- twinset 2x12 - 12 EUR/dz. (1 - 3 dni), 10 EUR/dz. (pow. 3 dni),
- butle sidemount 2x11,1l - 12 EUR/dz. (1 - 3 dni), 10 EUR/dz. (pow. 3 dni)
- butla aluminiowa „stage” z uprzężą - 7 EUR/dz. (1 - 3 dni), 5 EUR/dz. (pow. 3 dni)
- automat o czystości tlenowej - 15 EUR/dz. (1 - 3 dni), 12 EUR/dz. (pow. 3 dni)
- EAN 50 (10l lub 11,1l) - 12 EUR
- O2 (7l) - 12 EUR
- O2 (i 10l lub 11,1l) - 16 EUR